Lighthouses Insanity, riding on Harley in Europe

יום ראשון, 24 ביוני 2018

ריח הזבל ניחוח חציר


ברכיבה על אופנוע, בניגוד אולי לנהיגה במכונית, חוש הריח עובד שעות נוספות. הבוקר, בדרכי למגדלור הראשון של היום, עברתי בין בתיו של כפר קטן, בתים קטנים ופשוטים של עובדי אדמה שבינהם ומסביבם חלקות חקלאיות של גידולי שדה וחלקות מרעה לפרות מגודרות בגדר חשמלית. במרכז הכביש הצר בו רכבתי היתה מרוחה לאורכו שכבה צרה, כהה, בוצית משהו, של זבל פרות, עקבות של עגלה נגררת ע"י טרקטור, עמוסה כל טוב, שמיץ ריחני שנטף ממנה היווה לי מורה דרך לעבר המגדלור. ריחו של מיץ זה, עד כמה שזה עלול להשמע מוזר – ערב מאוד לנחירי. בילדותי ביליתי שעות רבות ברפת הקיבוץ עין כרמל, אליו נשלחתי ע"י הורי בחופש הגדול, קיבוץ שבו חיו שתי דודותי, סבתי וארבעה בני דודי. כל חופש גדול, הייתי מתארח בקיבוץ בין שבועיים לשלושה, ומרבית הזמן הייתי מבלה ברפת, אצל כספי. כבר אז נעמה לי ניחוחה של הרפת, ותמיד ריח זבל הפרות שעולה בנחירי, בכל מקום שלא יהיה, מחזיר אותי שנים רבות אחורה, לתקופת ילדות מאושרת. כבר מרחוק, לפני שהגעתי למגדלור, ראיתי את המראה הפסטורלי של עדר פרות על כר מרעה ירוק, ממש על פי הצוק, ומאחור ניצב לו זקוף בלובנו, המגדלור של כף Lastres. נמנעתי מלצעוק בתוך הקסדה מרוב אושר כדי שלא להבהיל את הפרות.
עבודת הליקוט של יתרת שבעת המגדלורים הייתה דיי סטנדרטית. רכיבה בעיקר על אוטוסטרדת החוף, ממערב למזרח, תוך כדי גיחות קצרות צפונה לעבר המגדלורים עצמם. כיוון שהיום יום א' בשבוע, היו הכבישים בשעות הבוקר כמעט ריקים אולם לקראת הצהרים התעבתה בהם התנועה וערי החוף בהם עברתי בדרכי למגדלורים היו עמוסות לעייפה בנופשי יום השבתון השבועי, בעיקר בחופי הרחצה.
היום רכבתי 305 ק"מ והוספתי 8 מגדלורים לאמתחתי. מחר לקחתי לעצמי יום מנוחה, לא רוכב, לא יהיה פוסט.


Faro Cabo Lastres
נבנה ב-1993. פעיל. מגדל בטון צילינדרי עגול בעל זרקור וגלריה, מתנשא ממרכזו של מבנה תחזוקה ותפעול חד קומתי. גובהו 18 מ'. צבוע לבן, כיפת הזרקור ירוקה. מגובה של 118 מ' מעל פני הים הוא משגר 5 הבזקי אור לבנים במרווחים של 3.2 שניות, כל 30 שניות. למרות צורתו ה"מפגרת" הוא נמנה על סדרת המגדלורים החדשים שנבנו במסגרת מבצע מיוחד בשנים 1985-89. מוצב בראשה של שלוחה יבשתית תלולה כ-40 ק"מ מזרחית ל- Gijón.

Faro de Llanes
נבנה ב-1961. פעיל. מגדל צילינדרי מתומן בעל זרקור וגלריה, צמוד לחזיתו של מבנה תפעול ואחזקה דו קומתי. גובהו 8 מ'. הביניין צבוע לבן, גגו ירוק וכיפת הזרקור אפורה מטלית. מגובה של 18 מ' מעל פני הים הוא  מאיר אלומת אור לבנה דועכת 4 פעמים כל 15 שניות. המגדלור המקורי נפגע קשות בשריפה ב-1946 ובמקומו הותקן מגדלור זמני ב-1950 עד בנייתו של המגדלור הנוכחי. מוצב על החוף ב- Llanes, כפר דייגים קטן בין Santande ל- Gijón.

Faro Punta Silla
נבנה ב-1871. פעיל. מגדל צילינדרי מרובע בעל זרקור וגלריה, צמוד למבנה תפעול ותחזוקה חד קומתי. המגדלור צבוע לבן עם מקצועות אבן בלתי צבועות. הזרקור אפור מטלי. גובהו 9 מ'. מגובה של 43 מ' מעל פני הים  הוא משגר אלומת אור לבנה למשך 2.5 שניות, הפסקה של שניה אחת וחוזר חלילה. מותקן בו צופר ערפל המשמיע צפירות בקוד מורס “V” (3 קצרות ואחת ארוכה כל 30 שניות. ב-2009 נפתח בו מוזיאון ימי. מוצב בראש שונית, מערבית לכניסה לנמל San Vicente de la Barquera.

Faro de Punta del Torco de Afuera
נבנה ב-1863. פעיל. מגדל צילינדרי בנוי אבן בעל זרקור וגלריה, צמוד למבנה תפעול ותחזוקה חד קומתי. המגדלור אינו צבוע, הגלריה צבועה לבן וכיפת הזרקור אפורה מטלית. גובהו 9 מ'. מגובה של 35 מ' מעל פני הים הוא משגר 3 הבזקי אור לבנים בתבנית 1+2 כל 24 שניות. מוצב בקצה חצי אי החודר אל תוך הים, כ-2.5 ק"מ צפונית ל-  Suances.

Faro Cabo Mayor
נבנה ב-1839. פעיל. מגדל אבן עגול בעל זרקור וגלריה, מתנשא ממרכזו של מבנה תחזוקה ותפעול עגול חד קומתי. גובהו 30 מ'. הגלריה צבועה לבן וכיפת הזרקור אפור מטלי. מותקן בו צופר ערפל המשמיע שתי צפירות כל 40 שניות. מגובה של 89 מ' מעל פני הים הוא משגר שני הבזקי אור לבנים כל 10 שניות. מגדלור הסטורי זה נבנה בעקבות צוו מלכותי שהוצא ב-1833, ובמקורו היה חלק ממצודה שהשתתפה בהגנה על הבסיס המלכותי הימי בעיר Santander. האתר מהווה מקור משיכה לתיירים,שמור היטב ויש בו כיום מוזיאון אומנות המציג עבודות הקשורות למגדלורים. מוצב על לשון יבשה החודרת לים כ-5 ק"צ צפונית מזרחית ל- Santander.


















Faro de La Cerda
נבנה ב-1870. פעיל. מגדל בנוי צילינדרי מרובע בעל זרקור וגלריה. מתנשא ממרכז חזיתו של מבנה תפעול ותחזוקה חד קומתי גדול. גובהו 9מ'. הבנין צבוע לבן עם מקצועות אבן אפורה בלתי צבועים, הזרקור אפור מטלי. מגובה של 24 מ' מעל פני הים הוא משגר 5 הבזקי אור לבנים בתבנית 4+1 כל 20 שניות. הוא ממוקם בשטח מצודה שהגנה בעבר על נמל Santander וכיום מתקיימים בו שיעורי ימאות. חצי האי עליו הוא מוצב מוכרז כיום כפארק לנוחות הקהל הרחב.

Faro de Mouro
נבנה ב-1860. מגדל אבן בעל זרקור וגלריה מתנשא ממרכזו של מבנה תפעול ואחזקה עגול חד קומתי. מבנה חד קומתי נוסף צמוד לעגול. המגדלור אינו צבוע, הזרקור אפור מטלי. גובהו 20 מ'. מגובה של 39 מ' מעל פני הים הוא משגר 3 הבזקי אור לבנים כל 21 שניות. כיוון שהוא מוצב על אי הוא נחשף בצורה מסוכנת למשברי הים ונחשב להצבה מסוכנת מבחינת מפעיליו. אחד מהם הוטבע ע"י גל גדול ב-1865. בסופה עזה שהתחוללה בפברואר 1996 נשטף וכבה הזרקור. בשנת 2004 הושקעו 130,000€ בשיקום ושחזור המגדלור, וזרקור חדש הותקן בו באמצעות מסוק. מוצב על אי קטן בכניסה למפרץ Santander.

Castillo de Santa Ana
נבנה ב-1853. פעיל. מגדל אבן בעל זרקור וגלריה צמוד לאחת הפינות של טירת אבן מאסיבית. החלק העליון צבוע לבן וכיפת הזרקור אפורה מטלית. מבנה תפעול ותחזוקה חד קומתי בנוי בראש הטירה. גובהו 16 מ'. מגובה של 49 מ' מעל פני הים הוא משגר 4 הבזקי אור לבנים כל 24 שניות. מותקן בו צופר ערפל שהוסף ב-1953 המשמיע צפירות אזהרה בקוד מורס “C” (ארוך, קצר, ארוך, קצר) כל 60 שניות. מוצב בראש צוק אנכי בקצה חצי האי ב- Castro-Urdiales.

Unicorn





שלג דאשתקד







24.6.2018


4 תגובות:

  1. אתה מלקט לא רק מגדלורים, אלא גם חוויות. יופי של עדר קטן.
    המגדלור על האי, אחשוב אם זה נכלל לך בספירה...חחח
    תהנה לך מיום החופשה בבילבאו- גם שם יש מסילת רכבת בדשא

    השבמחק
  2. כייף לטייל איתך. איזה חוויות ,ממש אוהבת מיגדלורים. המשך מסע מוצלח.

    השבמחק
  3. תודה חני. תמסרי ד"ש לנילי.

    השבמחק