Lighthouses Insanity, riding on Harley in Europe

יום שישי, 22 ביוני 2018

מגדל הרקולס - המגדלור הפעיל העתיק בעולם


היום התחיל בבום. חצי שעה של רכיבה מהמלון, כולל מאבק בתנועה העירונית העמוסה של העיר קורוניה, ואני ניצב לפתע אל מול אחד המגדלורים המרשימים בעולם. מגדל הרקולוס, ניצב בבדידות מזהרת על גבעה נישאה, סמוך לקו המים. מונומנט מדהים, סמלה של העיר קורוניה, הוכרז ע"י אונסקו כאתר מורשת עולמי ונחשב למגדלור הפעיל העתיק בעולם. התכוונתי לעלות עליו אבל בשל השעה המוקדמת האתר היה סגור למבקרים.
הרקולס ומגדלו
בניגוד לאתמול שהיה קר, ערפילי ורוחני (אני יודע שזו שגיאה לכתוב כך), המחצית הראשונה של היום היתה זהה לכל ימי הרכיבה בספרד. שמים בהירים, טמפרטורה נוחה ותנאי רכיבה טובים. בצהרים חזרה תמונת היום של אתמול ושוב רוח חזקה, ערפילים, קר, מעונן – אבל לא יורד גשם. רוצה לציין במיוחד את קטע הרכיבה בין המגדלור הרביעי (Frouxeira) לבין החמישי (Ortegal). כביש הררי משובח מכל בחינה. האספלט חלק ללא מהמורות, עולה יורד לפרקים, ברובו בתוך חורשות ויערות ועיקר העיקרים – כביש לאופנוענים. נראה לי ש"שדולת רוכבי הדו גלגלי בספרד" פנתה לישראל כץ הספרדי בבקשה שיסלל כביש עינוגים לרוכבי אופנוע. מיטב המומחים ישבו על איפיונו, מיטב המהנדסים תיכננו ומיטב הפועלים בנו וסללו. יצא להם 55 ק"מ של קרוסלה מענגת, עתירת פיתולים (לא רצחניים) ובכל סיבוב הכביש קיבל את זווית ההטייה המתאימה שמאפשרת "לקחת אותו" במהירות נאותה תוך שמירה על אחיזת כביש מצויינת. שמאל, ימין, שמאל, ימין, עקומה רודפת עקומה, כמעט ואין תנועה ואפילו אני, שאינני חסיד גדול של השכבות במהירויות גבוהות – נהנתי.
לפני 5,778 שנה ברא אלוהים את העולם. היום ראיתי כמה מקומות שנשארו מאז כמו שהם, אף אחד לא נגע.
יש לי חבר ילדות, ראובן שמו, חבר טוב. גם אמא שלו עליה השלום, היתה חברה טובה שלי. נזכרתי בה היום בעודי רוכב, זה היום השני, בחבל גליסיה הספרדי. יש גם משהו דומה באירופה – גליציה. ולמה נזכרתי? מרוב שהיינו חברים טובים, האמא של ראובן ואני, לא היו ביננו שום עכבות שבדיבור, והיה זה עיניין שבשיגרה מצידה לכנות אותי "גאליציאנער" שמשמעו למיטב זכרוני אדם ערמומי, תחמן שכזה, אחד שאין לתת בו אמון רב. חייכתי ארוכות תוך כדי רכיבה בעודי נזכר באשה מיוחדת זו, חברה טובה שלי.
מאז בריאת העולם אף אחד לא נגע
המגדלור הרביעי (Frouxeira) ניצב, כמו רבים אחרים, על לשון יבשה החודרת לים ומצטיינת בעיקר בצוקייה התלולים ובנוף סלעי מרהיב עיין אליו מתנפצים גלי הים ברעש אופייני תוך שהם יוצרים את אותם משברי קצף לבן. באתר זה הוכנה לטובת המבקרים דרך גישה מקורית, המאפשת צפייה במה שקורה שם למטה וממקום קרוב להתרחשות. שביל הליכה רגיל למראה, ללא סימון מיוחד וללא הכוונה, הופך לפתע למנהרה שבסופה מרפסת צפייה, בחצי גובה הצוק. אפשר לעמוד שם שעות ולהנות. אני עמדתי שם כמה רגעים ונהנתי. לבד. מדהים. ככל שאני משתדל להעביר את שאני חווה כאן במסע הזה באמצעות הבלוג, אני יודע בוודאות שאני רחוק מלהצליח. אין כמו החוויה עצמה. כדאי שתרשמו לפניכם ותיישמו. מגדלור Frouxeira ומגדלור Ortegal והדרך שמחברת ביניהם. גם התרנגול שבתמונה (צולם במגדלור האחרון להיום) קורא לכם לבוא.
היום רכבתי 267 ק"מ ובקרתי ב-6 מגדלורים. סה"כ 142.

Torre de Hércules
נבנה במאה השניה לספירה ושופץ באופן יסודי בסוף המאה ה-18. פעיל. מגדל אבן אפורה כהה, צילינדרי מרובע, משולב במבנה תחזוקה ותפעול, מוקף במבנה שמירה מתומן בנוי אבן. בעל זרקור וגלריה. גובהו 49 מ'. הזרקור צבוע שחור. משגר מגובה של 106 מ' מעל פני הים 4 הבזקים של אור לבן כל 20 שניות. מגדלור היסטורי מפורסם זה הוא המגדלור הפעיל העתיק בעולם. מועד בנייתו המדויק אינו ידוע, אבל מכתובת שנמצאה ליד היסודות שלו עולה שהוא היה פעיל בימי שלטונו של הקיסר טראז'אן (98-117 לספירה). במהלך ימי הביניים לאחר נפילת האימפריה הרומית הוא ננטש וחזר לפעילות במאה ה-13 כאשר עלתה חשיבותו של נמל העיר קורוניה. עד המאה ה-17 הוא היה הרוס למדי עד שבשנת 1785 שופץ בהוראתו של קרלוס השלישי. כיום המגדלור הוא סימלה של העיר קורוניה, מהווה מוקד משיכה למבקרים ונחשב לאחד האתרים המתויירים ביותר בגליסיה. הוא נקרא המגדל של הרקולוס בשל אגדה ישנה הגורסת שהרקולס בעצמו בנה אותו. ביוני 2009 הוכרז ע"י אונסקו כ-אתר מורשת עולמי. מוצב בליבו של פארק מוכרז בקצהו הצפוני של חצי אי היכן שקורוניה בנוייה, מוקף כמעט לחלוטין מים ונשקף ממנו נופו הפתוח והמהמם של האוקינוס האטלנטי.









Faro Grande de Mera Serantes
נבנה ב-1918. פעיל. מגדל מתומן בעל זרקור וגלריה, צבוע לבן. גובהו 14 מ'. מגובה של 81 מ' מעל פני הים הוא משגר הבזק אור לבן כל 4 שניות. מוצב 300 מ' מזרחית למגדלור החזיתי בקצה לשון היבשה המזרחית של מפרץ קורוניה.






Faro do Cabo Prior Ferrol
נבנה ב-1918. פעיל. מגדל מתומן בעל זרקור וגלריה, צבוע לבן. גובהו 11 מ'. מגובה של 56 מ' מעל פני הים הוא משגר אלומת אור לבנה או אדומה (מותנה בכיוון) כל 4 שניות. מוצב בקצה לשון היבשה, 1.5 ק"מ מערבית ל- Mera,  בכניסה המזרחית למפרץ ומשמש להנחיה התחלתית של כלי שייט המתקרבים לקורוניה.

Faro de Punta Frouxeira Valdoviño
נבנה ב-1994. פעיל. מגדל בטון צילינדרי במבנה שילדי בעל חדר תפעול וזרקור קטן. גובהו 30 מ'. חלקו של המגדל לבן, חלקו כחול וחלקו מצופה אבן. הזרקור אף הוא כחול. מגובה של 75 מ' הוא משגר 5 הבזקי אור לבנים כל 15 שניות. מוצב על שלוחת יבשתית כ-5 ק"מ מערבית ל- Valdoviño.


Faro de Cabo Ortegal Cariño
נבנה ב-1984 פעיל. מגדל בטון צילינדרי עגול בעל זרקור וגלריה כפולה, צבוע לבן עם רצועה הקפית אדומה מתחת לגלריה התחתונה. גובהו 10 מ'. מגובה של 124 מ' מעל פני הים הוא משגר אלומת אור לבנה בת 6 שניות ולאחריה הפסקה של 2 שניות וחוזר חלילה. כף Cabo Ortegal עליו מוצב המגדלור נמצא כ-12 ק"מ מערבית לכף Bares, הנקודה בה משנה קו החוף את כיוונו מצפון-מערב למערב-מזרח. בתחילה הייתה כוונה לבנות כאן מגדלור ב-1846, אולם יורדי הים העדיפו את Bares. ב-1908 ושוב ב-1930 היו כוונות נוספות לבנות בכ"ז מגדלור על כף זה. המגדלור בנוי על צוק מאוד תלול כ-5 ק"מ צפונית ל- Cariño.

Faro da Estaca de Bares
נבנה ב-1850. פעיל. מגדל אבן אפורה, עגול, בעל זרקור כלובי וגלריה, מוצמד למבנה תחזוקה ותפעול דו קומתי. המבנים צבועים לבן עם מקצועות אבן. גובהו 10 מ'. מותקן בו צופר ערפל המשמיע צפירות בקוד מורס “B” (אחת ארוכה-שלוש קצרות) כל 60 שניות. מגובה של 101 מ' הוא משגר 2 הבזקי אור לבנים כל 7.5 שניות. מגדלור זה ניצב בנקודה הצפונית ביותר של ספרד, נקודה הנחשבת בדרך כלל כגבול בין האוקינוס האטלנטי לבין מפרץ Biscay. יחד עם מגדלור Finisterre (157) הוא הוזמן בשנת 1846 להעיר את הפינה הצפון מערבית של חצי האי האיברי. מוצב בחבל Mañón, בפיסגת חצי האי שאורכו 5 ק"מ.






מתחיל כשביל תמים
לפתע מתגלה מנהרה
בקצה המנהרה מרפסת תצפית
ואז רואים את זה



תליתי תחתונים על המראה כדי שאפשר יהיה לראות את הרוח





22.6.2018









5 תגובות:

  1. היי. תמונות מרשימות . בהחלט הצלחת להעביר את תחושותיך לקוראים ולצופים בתמונות הקסומות. השפיץ הצפון מערבי של ספרד הוא "הקרם דה לה קרם" של המסע שלך. גם המגדלורים במקומים הנ"ל המוצלחים ביותר.

    השבמחק
  2. וואו, איזה נופים!
    הרקולס בהחלט מרשים מאד ומצדיק את התואר.
    מה שעוד הרשים אותי, זו הגדר בצידי הכביש - העשויה גזעי עצים!

    השבמחק
    תשובות
    1. לפעמים אני נתקל באיזו חיפושית או פרפר ומיד נזכר בך.

      מחק