Lighthouses Insanity, riding on Harley in Europe

יום ראשון, 1 ביולי 2018

ענק אחד ושניים קסומים

היום היה זה היום של חבל ברטאן (Bretagne), אחד מ-18 חבלי צרפת והמערבי שבהם. כאן כבר צרפת לא שטוחה, כאן היא יפה, כאן יש נופי חוף מדהימים, מקסימים, דרמטיים. אני נמצא עדיין תחת השפעת הביקור ב- Pointe du Raz, אחד מרגעי השיא של מסעי זה, ולכן אני נשמע אולי קצת דרמטי, יותר מהמקובל. האתר הזה, שלמעלה ממיליון איש מבקרים בו מידי שנה, ראוי לכל התשבוחות שרק ניתן לתת. מקום שיצר הטבע, מקום שמתוחזק כראוי בידי אדם. סדרה של מגבלות תנועה ופיתוח נשמרות בקפדנות רבה כדי שלא לפגוע ביופי הבראשיתי הזה. כדי להגיע לקצהו של הכף יש להשאיר את המכונית הרחק מאחור במגרשי חניה מסודרים, וללכת ממושכות בשבילי הליכה ארוכים (קילומטר וחצי הלוך, קילומטר וחצי חזור), חלקם צפוניים ואחרים דרומיים. שווה כל רגע, שווה כל ק"מ. הארכתי את שהותי במקום ככל שיכולתי הגם שידעתי שזה עלול לקצר את זמן הצפייה במשחק רבע הגמר בין ספרד לרוסיה. אגב, המגדלור שמוצב על הכף עצמו הוא סתם אחד. מי שבאמת חשובים וראויים בעיני הם אלה שבנויים על מיני איים, כקילומטר וחצי מערבית לקצהו של הכף, אחד גדול אחד קטן, שניהם מקסימים. ישבתי ארוכות ובהיתי בהם תוך שאני מדמיין לעצמי מה קורה כאן בשעת סערה, כשהים מכלה זעמו בכל מה שמצבו הצבירתי מוצק.
ומי שראוי גם הוא לציון מיוחד הוא המגדלור השלישי של היום. לא כל יום פוגשים ענק גרנית בן 121 שנה המתנשא לגובה של 65 מטר.
בשעות אחר הצהרים התקדרו לפתע השמיים והעננים החלו מאיימים ברצינות. חזותם הכהה הכריזה בברור שעומד לרדת גשם. לנוכח תגובתי האדישה וחוסר העיניין שהפגנתי, נסוגו העננים מכוונתם הזדונית, התפזרו ונפוצו לכל רוח. היום גם שרדתי בשלום ארוע של "כמעט נגמר לי הדלק במיכל". חוץ מזה רכבתי 289 ק"מ והוספתי 10 מגדלורים. סה"כ עד כאן 208 מתוך ??? שאני חותר אליהם.

Feu du Coq
נבנה ב-1947. פעיל. מגדל אבן צילינדרי עגול בעל גלריה וזרקור מודרני קטן. גובהו 13 מ'. בצד הפונה לים צבוע המגדל לבן עם פס אנכי ירוק. הזרקור לבן. מגובה של 11 מ' מעל פני הים הוא שולח אור ירוק מהבהב 3 פעמים (בתבנית 2+1) כל 12 שניות מסונכרן עם המגדלור שלהלן (Feu de la Pyramide). מגדלור זה הוא העתק מדויק של המקורי שנהרס בידי הגרמנים באוגוסט 1944 (בתקופת הביניים תפקד כאן מגדלור זמני). מתפקד כמגדלור קדמי בכניסה לשפך הנהר Odet ולנמל של Bénodet.

Feu de la Pyramide
נבנה ב-1887. פעיל. מגדל אבן עגול עם זרקור וגלריה. גובהו 39 מ'. המגדל צבוע לבן, הזרקור ירוק, הגלריה מאבן בלתי צבועה. מגובה של 48 מ' מעל פני הים הוא שולח אור לבן מהבהב 3 פעמים (בתבנית 2+1) כל 12 שניות מסונכרן עם המגדלור שלעיל (Feu du Coq). ניזוק קשות בידי הגרמנים באוגוסט 1944 ועד ששופץ תפקד במקומו מגדלור זמני. מוצב על הגדה המזרחית של Odet בעיר Bénodet, כ-350 מ' צפונית מזרחית למגדלור הקדמי איתו הוא מסונכרן.

Phare d’Eckmuhl Point de Penmarc’h
נבנה ב-1897. פעיל. מגדל גרנית מרובע בעל זרקור וגלריה, חדר משמר מתומן אף הוא מגרנית. גובהו 65 מ'. המגדל אינו צבוע והזרקור צבוע לבן. מגובה של 60 מ' מעל פני הים הוא משגר הבזק אור לבן כל 5 שניות. ב-1880 הוחלט להגביה את המגדלור שעמד כאן לפניו ונבנה ב-1835 אולם בשל מגבלות חוזק לא ניתן היה הדבר לביצוע ולכן נבנה מגדלור זה, בכספי אלמנת Napoléon-Louis Davout שנתרמו להנצחת שמו (בגרסה אחרת נאמר שמדובר בהנצחת שם אביה – לי זה ממש לא משנה). התוצאה מרהיבה – אחד מהמגדלורים הגבוהים בעולם ואחד מהמרשימים שנבנו אי פעם על אדמת צרפת. מוצב בפינה הצפון מערבית של מפרץ  Biscay העצום, כ-3 ק"מ דרומית מערבית לעיר Penmarc'h. כדי להגיע לפסגתו יש לטפס 307 מדרגות, 227 מדרגות אבן והשאר בגרם מדרגות מתכת.

Phare de Kergadecs
נבנה ב-1950. פעיל. מגדל בטון מתומן בעל גלריה וללא מבנה לזרקור. גובהו 15 מ'. הרבע העליון שלו צבוע אדום והשאר לבן. מגובה של 44 מ' מעל פני הים הוא מאיר באור אדום קבוע וגם משגר הבזק אור לבן, אדום או ירוק (מותנה בכיוון). מוצב על גבעה בצידה הדרום מערבי של Audierne.


Feu de la Pointe du Raz
נבנה ב-1839. לא פעיל מ-1887. מגדל אבל צילינדרי מרובע בעל גלריה וחדר משמר מתומן, צמוד לחזיתו של מבנה תחזוקה ותפעול חד קומתי. גובהו 17 מ'. הזרקור הוחלף בחדר בקרה מודרני עליו מותקנות אנטנות תקשורת ורדאר. חדר הבקרה צבוע לבן, השאר אינם צבועים. מבנה התחזוקה והתפעול צבוע לבן עם מקצועות אבן. ברגע שנבנה והופעל המגדלור המוצב על אי סלעי לא רחוק בתוך הים, הפך מגדלור זה למיותר ופעילותו הופסקה. במשך שנים רבות לאחר מכן שימש את הצי הצרפתי למשימות תצפית ופיקוח על התנועה הימית. מוצב בפסגת חצי האי Pointe du Raz, כ-5 ק"מ מערבית לישוב Plogoff.

Phare de la Vieille
נבנה ב-1887. פעיל. מגדל גרנית מרובע בעל זרקור וגלריה. גובהו 27 מ'. המגדל אינו צבוע פרט לרצועה הקפית שחורה אחת, הזרקור צבוע שחור. מותקן בו צופר ערפל המשמיע צפירות בקוד מורס “R” (קצר, ארוך, קצר) כל 60 שניות. מגובה של 33 מ' מעל פני הים הוא משגר אלומות אור לבנות, אדומות או ירוקות (מותנה בכיוון – קיימות 9 גזרות נפרדות) בתבנית של 4 שניות, שניה הפסקה, 4 שניות, שניה הפסקה, שניה פעילה, שניה הפסקה וחוזר חלילה. זהו אחד מהמגדלורים המפורסמים של צרפת, בנוי על אי סלעי קטן הנקרא La Vieille (הזקן), כ-1.6 ק"מ מערבית לכף.

Phare de la Petite Vieille
נבנה ב-1910. פעיל. מגדל בטון מזוין מתומן בעל גלריה וללא בית זרקור. גובהו 26 מ'. המגדל צבוע צהוב בהיר עם רצועה הקפית אופקית שחורה. מגובה של 19 מ' מעל פני הים הוא משגר 9 הבזקי אור לבן מהירים כל 10 שניות. במקור בנייתו היתה אמורה להסתיים באותו מועד כשל אחיו הגדול הסמוך, אולם בנייתו לוותה בקשיים רבים והסתיימה רק ב-1896 ואז סערה קשה הרסה אותו כליל. תשע שנים נוספות נדרשו כדי להשלים את בנייתו לכפי שהוא נראה כיום. מוצב על אי שקוע בחלקו כ-300 מ' דרומית מערבית לאחיו הגדול Phare de la Vieille.

Le Phare de la Pointe Saint Mathieu
נבנה ב-1835. פעיל. מגדל אבן עגול בעל זרקור וגלריה, מתנשא ממבנה תחזוקה ותפעול חד קומתי אף הוא עגול. גובהו 37 מ'. הזרקור וחלקו העליון צבועים אדום, שאריתו צבוע לבן עם מקצועות אבן. מגובה של 56 מ' מעל פני הים הוא משגר הבזק אור לבן כל 15 שניות וכן אור לב קבוע בכיוון מסויים. המגדלור בנוי בתוך חורבות מנזר מהמאה ה-13 שנזירים החלו להאיר ממנו ב-1692. בקרבתו הסמוכה מצוי מגדל איתות בן 5 קומות בעל חדר פיקוח ובקרה מודרני ממנו מנוהלת ומווסתת תנועת כלי השיט אל ומהעיר Brest. המגדלור משמש בעיקר את התנועה הימית אל ומהעיר Brest והוא מוצב ב- Pointe St.-Mathieu, כ-30 ק"מ מערבית מהעיר.



















Le Phare Auxiliare de la Pointe Saint Mathieu
נבנה ב-1899. פעיל. מגדל אבן צילינדרי עגול בעל זרקור וגלריה, צבוע לבן עם מקצועות אבן. גובהו 8 מ'. משגר מגובה של 26 מ' מעל פני הים הבזקי אור מהירים בצבעים לבן, אדום או ירוק (מותנה בכיוון). מיועד להכוונת כלי שיט קטנים סביב Pointe St.-Mathieu ומוצב במרחק של 54 בלבד מהמגדלור הראשי.

Feu de Lochrist
נבנה ב-1939. פעיל. מגדל בטון מתומן עם גלריה מתומנת מבטון וללא זרקור, בעל בסיס מתומן בנוי אבן. חזית המגדלור צבועה לבן על הגלריה ומתחתיה, בעוד שמעל הגלריה הצבע הוא אדום. שאר המגדל אינו צבוע. גובהו 17 מ'. מגובה של 49 מ' מעל פני הים הוא משגר אור לבן מהבהב 3 פעמים כל 12 שניות. משמש להנחיית מעבר דרך Chenal de la Helle. מוצב על פסגת גבעה דרומית לעיר Le Conquet.






















1.7.2018

6 תגובות:

  1. 208 מספר חזק כבוד גדול !

    השבמחק
  2. האם התמונות של la Petite Vieille ושל la Vieille זחות או שרק נדמה לי? (רק כדי שתדע שקוראים כל מילה!)

    השבמחק
    תשובות
    1. הפטיט זה הקטן צהוב שחור בצד שמאל. שמח שאת מגלה עיניין.

      מחק
  3. נתן, שים לב עם הדלק! אני לא תמיד אהיה שם כדי לחלץ אותך...

    השבמחק
  4. סוף סוף סימן חיים. מה קורה איתך אמנון? מתי אתה יוצא לקוטב?

    השבמחק